BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, August 22, 2010

Ikhlaskanlah Hati Ketika Memberi

RENUNGAN BERSAMA..


Jadikanlah amal perbuatan kita ikhlas semata2 kerana Allah...Jgn m'hrpkn ucapan trima kasih dr org lain skiranya kita mmberi atau m'hulurkn apa2 jns kbaikan skalipon kpd mereka..Jgn b'sedih dan kecewa sekiranya kbaikan yg kita curahkn kpd org lain dibalas dgn celaan atau ssuatu yg m'guris hati kita..umpama memberi susu tp dibalas tuba..

Kdg2 mungkin kita mrase t'kilan kerana kbaikn yg kita hulurkn dgn niat yg ikhlas tak dihargai..Hati mane yg tidak t'kilan, kcewa..Tp, dlm stuasi cmni, muhasabah diri sgt la pnting..Kita muhasabah diri kita kmbali..Stiap manusia
tak smpurna, masing2 ade kelebihan dan kkurangan masing2..Ingatkn diri kita kmbali bhawe kita m'hulurkn kbaikn bkn utk m'hrpkn blsn dr manusia...tetapi, adalah utk mndpt redha Allah dan blsn pahala dr Allah..

InsyaAllah, bila kita muhasabah diri kita kmbali, m'p'betulkn niat kita
kmbali, hati akn m'jd lebih tenang..setenang air di lautan..Sesungguhnya, hati yg tenang adlh hati yg sentiasa mengingati Allah...

Allah b'firman:
إنما نطعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاء ولا شكورا
" Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk m'harapkan keredhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih."
(Al-Insan: 9)


Kita sbg manusia, tak boleh lari dari rase kecewa, terkilan...Kadang2, bila kawan yang rapat dgn kita b'masam muka, mengeluarkn p'kataan yg m'hiris hati, sudah tntu kita akan trase hati dan rase tak dihargai..terutamanya jika kslhn kita t'lalu kecil ataupun kawan kita trase hati disebabkn hal2 yg kecil...perasaan saling 'trase hati' tu adalah lumrah dlm p'shbtn..
Mungkin dgn kjadian yg kita anggap kecil tu akan m'hasilkn impak yg besar..umpama tali p'sahabatan dan ikatan ukhuwwah kita dan kawan tu akan b'tmbh kuat..Masing2 lebih mengenali antara 1 same lain..Kan stiap kjadian tu ade hikmahnye...Dan stiap kali kita diuji tak kira la mcmane bntuk ujian skalipon, ingatlah sntiase bhawe Allah takkan menimpakan ssuatu ujian itu kpd hmbaNya melainkan hmbaNya itu mampu utk memikulnya..


"Alhamdulillah"... itulah kalimah yg spatutnya diucapkan bila kita ditimpa musibah..ssungguhnya,ujian itu akan lebih mendekatkan kita dgn Allah..m'buatkn kita lebih merindui dan mencintai Allah...sntiasa mendambakan cintaNya..tp, bukan stakat mndambakn cintaNya...yg lbh pnting,m'praktikkannya...dlm erti kata lain,mencari dan mengecapi cinta Allah...Alangkah b'tuahnya kita skiranya kita t'golong dlm hmba2 Allah yg m'dpt halawatul iman..Subhanallah..Moge kita t'golong dlm golongan t'sebut..ameen...

0 comments: